До уваги громадян
з обмеженими можливостями!
Шановні відвідувачі, Центральний апеляційний господарський суд, з метою забезпечення права громадян на доступ до правосуддя, гарантування права на судовий захист та сприяння впровадженню міжнародних стандартів у цій сфері, з метою забезпечення безперешкодного доступу до приміщення суду, зручності та комфортності перебування в суді осіб з обмеженими можливостями, дбає про забезпечення швидкого та якісного доступу до правосуддя.
Відповідно до частини 3 статті 7 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" судова система має забезпечувати доступність правосуддя для кожної особи в порядку встановленому Конституцією України та Законами України. Це, зокрема, стосується й безперешкодного доступу до приміщень судів осіб з обмеженими фізичними можливостями, громадян похилого віку, інших мало мобільних груп населення.
На виконання Рішення Ради суддів № 31 від 02 квітня 2015 року та листа Державної судової адміністрації України від 01 грудня 2015 року № 14-18362/15, з метою сприяння особам з особливими потребами у доступі до правосуддя у Центральному апеляційному господарському суді:
- Визначити відповідальних працівників Центрального апеляційного господарського суду по забезпеченню рівного доступу до правосуддя осіб з особливими потребами:
- Ніну ПОПЛАВСЬКУ, начальника відділу документообігу та контролю (канцелярія) тел.: 0562 367-246, внутрішній телефон 171; та Любов ФЕСЕНКО, заступника начальника цього ж відділу тел.: 0562 367-259, внутрішній телефон 187, щодо надання інформації про стан розгляду справи, номерів телефонів працівників суду, допомоги у складанні запиту про доступ до публічної інформації, оформленні будь-яких заяв, клопотань по справі та надання справ для ознайомлення, зняття з них копій, тощо;
- Євгена ЗАХАРЕНКА, начальника відділу господарської діяльності та матеріально-технічного забезпечення ((0562) 367-250, внутрішній телефон 175) та Ірину ВОЛОШИНУ, провідного спеціаліста відділу документообігу та контролю (канцелярія) тел.: 0562 367-238, внутрішній телефон 159, щодо забезпечення супроводу маломобільних груп населення в приміщенні суду під час відвідування.
Центральним апеляційним господарським судом з метою доступності до правосуддя осіб з обмеженими фізичними можливостями, громадян похилого віку, інших маломобільних груп населення, постійно вживаються відповідні заходи.
Так для покращення доступності до суду громадян з обмеженими можливостями судом створюються сприятливі умови, які дають можливість особам з обмеженими фізичними можливостями ефективно реалізовувати свої права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя:
- на міжповерхові сходи (І – ІІ поверх) нанесено маркування у вигляді контрастних смуг для орієнтації людей із вадами зору
- основні інформаційні таблички у приміщенні Центрального апеляційного господарського суду продубльовано інформацією рельєфно-крапковим шрифтом (шрифтом Брайля) на кожній відповідній табличці
Крім того позначки рельєфно-крапковим шрифтом (шрифтом Брайля) нанесено на поручні сходів першого поверху.
Для забезпечення доступу до правосуддя осіб з обмеженими фізичними можливостями Центральним апеляційним господарським судом на першому поверсі розміщено стенди зі списками справ призначених до розгляду, графік прийому громадян керівництвом суду.
У разі виникнення у Вас будь-яких питань Ви завжди можете звернутися до працівника охорони, який знаходиться на першому поверсі, з метою виклику відповідальних працівників суду.
Крім того, Центральний апеляційний господарський суд має можливість проведення судових засідань в режимі відео-конференції, що значно полегшує доступ до правосуддя.
У Центральному апеляційному господарському суді функціонує офіційна веб-сторінка на порталі «Судова влада України» https://cag.court.gov.ua/sud4876/ де Ви можете знайти актуальну інформацію про роботу суду.
Звертаємо Вашу увагу на те, що згідно з вимогами Положення надсилання в електронному вигляді процесуальних документів до суду Ви маєте можливість здійснювати з використанням сервісу Електронний суд, розміщеному за посиланням https://cabinet.court.gov.ua.
Крім того у Вас є можливість направлення документів на офіційну електронну пошту суду inbox@cag.court.gov.ua
Всі працівники апарату Центрального апеляційного господарського суду пройшли інструктаж щодо етики спілкування з особами з особливими потребами.
Основні принципи етикету в спілкуванні з людьми з інвалідністю
Люди з інвалідністю є споживачами таких самих послуг, як і люди без інвалідності. Розуміння того, чого саме хоче споживач, вимагає зосередження уваги на людині, а не на її інвалідності. Перше й найголовніше необхідно побачити людину. Потреби людини можуть бути різними, Ваш підхід до задоволення потреб повинен залишатися однаковим для всіх.
Люди з інвалідністю – це люди, які ведуть активний спосіб життя і не потребують жалю.
Важливо пам'ятати, що не всі люди з інвалідністю користуються візками. Наприклад, є особи з порушеннями зору, слуху; люди з порушеннями опорно-рухового апарату, які під час ходи можуть використовувати допоміжні засоби, як то паличка, милиці, а також люди з ментальними порушеннями. Крім того, є набагато більше людей з «непомітними» чи «прихованими» ураженнями, як то артрит, серцеві захворювання, ускладнене дихання тощо.
Належна комунікація, тобто етика спілкування, важлива під час надання допомоги будь-якому споживачу. Особливо важлива вона для певних осіб з інвалідністю, наприклад, людина з порушенням зору, слуху.
З питань, що стосуються людини з інвалідністю, важливо завжди пам'ятати, що потрібно звертатись безпосередньо до цієї людини, а не до супроводжуючої її особи.
- Розмовляючи з людиною, яка пересувається на візку намагайтесь розташуватися так, що її та Ваші очі були на одному рівні, тоді Вам буде простіше вести розмову. Також, можливо, Вам доведеться переміститись у більш «спокійну зону» для того, щоб допомогти такій особі поспілкуватись з Вами.
- Розмовляючи з людиною, яка має труднощі в спілкуванні, слухайте її уважно. Майте терпіння її вислухати, чекайте доки людина закінчить фразу. Не виправляйте її та не намагайтесь пояснити щось замість неї. Якщо це потрібно, ставте короткі запитання, які потребують коротких відповідей.
- Розмовляючи з людиною, що не чує, або має обмежений слух, дивіться їй прямо у вічі і говоріть чітко. Деякі люди читають по губах. Намагайтесь стояти так, щоб Вас та Ваші уста було добре видно та щоб Вам нічого не заважало.
- Особам, що не чують або мають обмежений слух, може бути необхідно читати по губах. Якщо це так, під час розмови дивіться прямо на них й не закривайте вашого обличчя й рота. Знайте, що яскраве сонячне світло чи тінь можуть заважати сприйняттю, ускладнити читання по губах. Говоріть чітко своїм звичайним голосом та зі своєю звичайною швидкістю, крім випадків, коли особа попросить Вас говорити голосніше чи повільніше. Використовуйте чіткі, коротші речення. Якщо особа з інвалідністю не зрозуміла Вас, не бійтесь повторити щойно сказане Вами або спробуйте перефразувати речення. Деяким особам, що не чують або мають обмежений слух, може бути легше зрозуміти Вас, якщо Ви також використовуватимете жестикуляцію руками, щоб пояснити напрям руху; також для правильного спрямування осіб з інвалідністю допомагає використання мап. Якщо Вас не зрозуміли, запропонуйте поспілкуватись за допомогою ручки й паперу. Коли Ви спілкуєтесь з особою зі складнощами в навчанні, використовуйте позитивну та просту побудову речення, як то "Ви шукаєте Ваше місце?" замість "Що Ви шукаєте?"
Етика спілкування та допомога людині з інвалідністю
- Не робіть висновків, що особа з інвалідністю потребує допомоги, тому що вона має інвалідність. Те, що Вам може здатись «боротьбою» чи подоланням перешкод, для когось може бути гарно скерованим звичайним процесом - у власному темпі та власним шляхом. Завжди спочатку спитайте, і якщо особа з інвалідністю каже Вам, що він/вона не потребує Вашої допомоги, просто прийміть цю відповідь. Не нав'язуйте свою допомогу й не ображайтесь, якщо від Вашої пропозиції відмовляться.
- Ніколи не торкайтесь людини з інвалідністю чи їх допоміжних засобів пересування без їх дозволу. Це неввічливо, а також може вплинути на їх баланс. Якщо особа з інвалідністю потребує допомоги у тому, щоб попасти в глядацьку зону або в інше приміщення на стадіоні, а Ви не можете залишити своє службове місце, Вам потрібно покликати когось з колег для надання необхідної допомоги.
- Якщо Вашої допомоги потребує користувач візка, спочатку спитайте людину, куди вона хоче дістатись, а потім проінформуйте, що Ви збираєтесь довезти її.
- Якщо Ви супроводжуєте людину з порушенням зору чи таку, що не бачить, Ви маєте дозволити їй взяти Вас за лікоть та йти поруч. Завжди коментуйте шлях і маршрут, яким Ви йдете. Наприклад, "За декілька кроків ми повернемо ліворуч" чи "Ми підходимо до сходів". Коли Ви досягли необхідного місця, повідомте людину, де вона знаходиться.
- Якщо людина з інвалідністю має супроводжуючого чи собаку-поводиря, він/вона може йти поруч з Вами, але не тримаючись за Вас. Собаки-поводирі дуже гарно натреновані, тому Ви не маєте торкатись до них, пестити, годувати, відволікати собаку – бо вона працює.
НАЙГОЛОВНІШЕ: не стороніться людей з інвалідністю. Якщо Ви готові вести себе з ними з повагою й розумінням, вони не образяться, якщо Ви помилитесь.
Рекомендації із супроводу та взаємодії з людиною з інвалідністю
Загальні положення
- Коли Ви представляєтесь, намагайтесь потиснути руку, навіть якщо рухи руками у людини з інвалідністю обмежені, чи якщо вона має протез.
- Запропонуйте допомогу, але почекайте, поки вона буде прийнята, і надайте цю допомогу у той спосіб, у який Вас просить особа. Не ображайтесь на відмову.
- Не робіть висновків на основі спостережень: пам’ятайте, що будь-хто може мати приховані "порушення" – наприклад, діабет.
- Якщо Ви не впевнені у тому, що саме Вам потрібно робити – спитайте.
Людина з порушенням зору, або незряча людина
- Скажіть людині з порушенням зору, хто Ви, представте інших присутніх осіб і розкажіть, де вони знаходяться.
- Запитайте людину, чи вона потребує Вашого супроводу.
- Не хапайте людину, щоб супроводжувати її, дозвольте їй взяти Вашу руку; спитайте, чи хоче вона бути попередженою про сходи, двері та інші перешкоди.
- Чітко скажіть, де знаходиться її місце, або покладіть її руку на спинку її місця чи на підлокітник.
- Завжди кажіть людині, коли Ви відходите назад чи йдете від неї
- Якщо людина йде з собакою - поводирем, спитайте дозволу на те, щоб доторкнутись до неї та взаємодіяти з нею.
- Коли Ви скеровуєте особу, переконайтесь, що людина знає й розуміє кожну деталь.
Особи, які користуються кріслом колісним
- Спробуйте опуститись на рівень очей користувача крісла колісного, або трохи відійдіть назад.
- Не нахиляйтесь і не спирайтесь на крісло колісне чи на інший допоміжний засіб людини.
- Спитайте людину, чи потребує вона допомоги під час переміщення, при відкриванні дверей, але пам’ятайте, що вона може виконувати ці функції сама.
- Залиште достатньо місця для тих, хто користується ходунками чи іншими допоміжними засобами під час ходи - не намагайтесь відібрати або схопити їх допоміжний засіб чи паличку.
- Не намагайтесь проявляти співчуття до особи, торкаючись до її голови чи плеча, оскільки це сприймається як патронаж/опіка.
Особи з порушеннями слуху, або глуха людина
- Щоб звернути на себе увагу глухої людини, помахайте рукою, або доторкніться до неї.
- Дивіться безпосередньо на особу (навіть якщо вона користується послугами перекладача жестової мови) і розмовляйте звичайним голосом, не закриваючи обличчя руками.
- Намагайтесь не використовувати довгих складних речень.
- Будьте терплячі з людьми, які мають труднощі в спілкуванні; не виправляйте їх; не закінчуйте їх речення замість них. Якщо Ви не розумієте, попросіть їх повторити сказане. У спілкуванні з слабкочуючими чи глухими особами в нагоді інколи можуть стати ручка з папером.
Особи з затримкою розумового розвитку
- Ставтесь до людей як до особистостей, відповідальних дорослих, і не робіть висновків, що вони нічого не можуть робити.
- Будьте терплячими та будьте готові пояснити інформацію більш, ніж один раз.
- Намагайтесь не використовувати складних речень.
- Пам’ятайте, що деякі люди з затримкою розумового розвитку віддають перевагу дотриманню певних правил чи порядку.Наприклад, люди з аутизмом. Тому за можливості погодьте ці певні правила чи порядок.
Етичні принципи спілкування
- Толерантність
- Рівноправ’я
- Розуміння
- Шанобливість
- Визнання
- Сприйнятливість